Вы выкарыстоўваеце састарэлы браўзэр. Каб карыстацца ўсімі магчымасцямі сайта, загрузіце і ўсталюйце адзін з гэтых браўзэраў:

БЕЛ

Кодэкс прафесіянальнай этыкі работнікаў Беларускай чыгункі

Паважаныя калегі!

Дзяржаўнае аб'яднанне «Беларуская чыгунка» – гэта вядучая транспартная кампанія нашай краіны, якая забяспечвае патрэбнасці грамадства і эканомікі ў перавозцы пасажыраў і грузаў.

Ва ўсе часы чыгуначнікаў адрознівалі адданасць інтарэсам дзяржавы і любоў да Радзімы, высокі прафесіяналізм, адказнасць і добрасумленныя адносіны да справы.

Сёння мы па праву ганарымся тым, што гэтыя якасці ўласцівы і цяперашняму пакаленню работнікаў Беларускай чыгункі.

Разумеючы сваю важную ролю ў сацыяльна-эканамічным развіцці Рэспублікі Беларусь, актуальнай задачай для нашага працоўнага калектыву з'яўляецца захаванне і ўмацаванне аўтарытэту і дзелавой рэпутацыі ў грамадстве.

Кожны з нас на сваім рабочым месцы ў той ці іншай ступені фарміруе меркаванне аб Беларускай чыгунцы, як аб дзяржаўнай кампаніі з высокай сацыяльнай адказнасцю і прафесійнай культурай.

Дадзены Кодэкс прафесіянальнай этыкі работнікаў замацоўвае нашы этычныя каштоўнасці, правілы і нормы паводзін, заснаваныя на добрапрыстойнасці, адказнасці і адкрытасці для дыялогу.

Прытрымліванне гэтым нормам і стандартам паводзін на рабоце і ў паўсядзённым жыцці дазволіць нам захаваць і прымножыць аўтарытэт і давер з боку ўсіх зацікаўленых бакоў, што з'яўляецца неабходнай умовай для ўстойлівага развіцця Беларускай чыгункі.

У аснове Кодэкса ляжаць не толькі высокі прафесіяналізм і паважлівыя адносіны да кліентаў і калег, але і строгае выкананне патрабаванняў заканадаўства і лакальных нарматыўных актаў аб'яднання, нецярпімасць да карупцыі і любым іншым незаконным дзеянням. Кодэкс таксама ўлічвае пераемнасць пакаленняў, багатыя чыгуначныя традыцыі і наша імкненне да далейшага ўдасканальвання. Таму вельмі важна, каб Кодэкс заўсёды заставаўся рэальным кіраўніцтвам да дзеяння і кожны работнік, выконваючы яго палажэнні, адчуваў сваю асабістую адказнасць за рэпутацыю ўсяго аб'яднання і адчуваў гонар за прыналежнасць да Беларускай чыгункі.


Начальнік Беларускай чыгункі   У. М. Марозаў


КОДЭКС ПРАФЕСІЯНАЛЬНАЙ ЭТЫКІ РАБОТНІКАЎ ДЗЯРЖАЎНАГА АБ'ЯДНАННЯ «БЕЛАРУСКАЯ ЧЫГУНКА»


1. АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

1. Сапраўдны Кодэкс прафесіянальнай этыкі работнікаў дзяржаўнага аб'яднання «Беларуская чыгунка» (далей – кодэкс) устанаўлівае найбольш важныя каштоўнасці, нормы і правілы паводзін, абавязковыя для ўсіх работнікаў дзяржаўнага аб'яднання «Беларуская чыгунка» і арганізацый, якія ўваходзяць у яго склад (далей – «Беларуская чыгунка»), незалежна ад іх пасады (прафесіі).

2. Кодэкс распрацаваны на аснове заканадаўства Рэспублікі Беларусь.

3. Мэта прыняцця Кодэкса – замацаванне адзіных каштоўнасцяў, нормаў і правілаў паводзін работнікаў Беларускай чыгункі (далей – работнікі), накіраваных на забеспячэнне разумення работнікамі сваёй ролі ў забеспячэнні ўстойлівай работы, павышэнні прыбытковасці, паспяховасці і эфектыўнасці дзейнасці Беларускай чыгункі, стварэнне ўмоў для дасягнення мэтаў і выканання задач Беларускай чыгункі, вызначаных Статутам дзяржаўнага аб'яднання «Беларуская чыгунка», Законам Рэспублікі Беларусь «Аб чыгуначным транспарце» і міжнароднымі дагаворамі.

4. Арганізацыі, якія ўваходзяць у склад Беларускай чыгункі, могуць дадаткова прымаць свае кодэксы прафесіянальнай этыкі, якія ўлічваюць спецыфіку іх дзейнасці і не супярэчаць нормам гэтага Кодэкса.

5. У выпадку, калі асобныя палажэнні Кодэкса ўступяць у супярэчнасць з заканадаўствам, прымяняюцца палажэнні заканадаўства. У выпадку, калі асобныя палажэнні Кодэкса ўступяць у супярэчнасць з традыцыямі, звычаямі або чыімі-небудзь ўяўленнямі аб адпаведных правілах паводзін, прымяняюцца палажэнні Кодэкса.

6. Палажэнні Кодэкса накіраваны на павышэнне эфектыўнасці выканання работнікамі чыгуначнага транспарту сваіх службовых абавязкаў, умацаванне аўтарытэту беларускай чыгункі і даверу грамадзян да яе работы.

Работнікі чыгуначнага транспарту павінны прымаць усе неабходныя меры для выканання палажэнняў Кодэкса.

Грамадзяне, якія прымаюцца на работу ў арганізацыі Беларускай чыгункі, абавязаны азнаёміцца з палажэннямі Кодэкса і выконваць іх у працэсе сваёй працоўнай дзейнасці.

Веданне і выкананне работнікамі чыгуначнага транспарту палажэнняў Кодэкса з'яўляецца адным з крытэрыяў ацэнкі якасці іх працоўнай дзейнасці.

7. Кожны работнік павінен цалкам разумець, што галоўнай крыніцай яго дабрабыту з'яўляецца добрасумленная праца на карысць Беларускай чыгункі, дзяржавы і будучых пакаленняў.

 

2. АСНОУНЫЯ КАШТОЎНАСЦІ ДЛЯ БЕЛАРУСКАЙ ЧЫГУНКІ

8. У сваёй дзейнасці Беларуская чыгунка прытрымліваецца наступных асноўных каштоўнасцяў.

Бяспека. Забеспячэнне гарантаванага ўзроўню бяспекі руху і эксплуатацыі чыгуначнага транспарту, зніжэнне аварыйнасці, прыняцце мер па прадухіленні любых супрацьпраўных дзеянняў на аб'ектах чыгуначнага транспарту, клопат пра здароўе работнікаў і пасажыраў, стварэнне і падтрыманне бяспечных умоў працы работнікаў, забеспячэнне захаванасці маёмасці Беларускай чыгункі і грузаў, якія перавозяцца.

Адзінства мэтаў. Прытрымліванне стратэгічным прыярытэтам развіцця чыгуначнага транспарту для фарміравання даступнай і ўстойлівай транспартнай сістэмы як асновы забеспячэння транспартнай цэласнасці, бяспекі і абараназдольнасці краіны, яе сацыяльна-эканамічнага развіцця, забеспячэння ўмоў для рэалізацыі патрэб насельніцтва, грузаадправіцеляў і грузаатрымальнікаў у перавозках.

Асабістая адказнасць кожнага работніка перад кліентамі і партнёрамі за вынікі працы і якасць паслуг, якія прадстаўляюцца, перад грамадствам і дзяржавай – за ўклад у развіццё транспартнай галіны і выкананне стратэгічных задач чыгуначнага транспарту.

Актыўнае развіццё і імкненне да ўдасканалення. Прывядзенне ўзроўню якасці і бяспекі перавозак у адпаведнасць з патрэбамі насельніцтва, эканомікі краіны і лепшымі сусветнымі стандартамі на аснове тэхналагічнага і тэхнічнага развіцця чыгуначнага транспарту. Адкрытасць для новых ідэй, інвестыцый у тэхналогіі, прафесійнаму развіццю работнікаў, які забяспечвае ўстойлівую работу Беларускай чыгункі.

Выніковасць і эфектыўнасць. Пастаянны пошук сродкаў і магчымасцяў для больш эфектыўнай работы Беларускай чыгункі, імкненне да дасягнення максімальных вынікаў на аснове найбольш мэтазгоднага выкарыстання чалавечых, фінансавых і іншых рэсурсаў.

Устойлівасць поглядаў, заснаваная на гістарычным вопыце развіцця і традыцыях, якія ўвабралі маральныя каштоўнасці старэйшых пакаленняў, якія прысвяцілі сваё жыццё росквіту чыгуначнай галіны і з'яўляюцца асновай выхавання новых пакаленняў работнікаў Беларускай чыгункі.

Выкананне заканадаўства. Паважлівыя адносіны да заканадаўства Рэспублікі Беларусь і міжнароднага права, захаванне іх патрабаванняў работнікамі чыгуначнага транспарту як следства высокага ўзроўню правасвядомасці, разумення прававых абавязкаў і маральных каштоўнасцяў.

 

3. АСНОЎНЫЯ ПРЫНЦЫПЫ ПРАФЕСІЯНАЛЬНАЙ ЭТЫКІ РАБОТНІКАЎ БЕЛАРУСКАЙ ЧЫГУНКІ

9. Пад прынцыпамі прафесіянальнай этыкі работнікаў Беларускай чыгункі разумеюцца правілы ажыццяўлення прафесіянальнай дзейнасці, якія ўстанаўліваюцца для ўсіх работнікаў Беларускай чыгункі ў адпаведнасці з заканадаўствам, звычаямі дзелавых зносін і агульнапрызнанымі маральнымі нормамі.

10. Асноўныя прынцыпы прафесіянальнай этыкі работнікаў Беларускай чыгункі.

Прафесіяналізм – здольнасць работнікаў адказна, кампетэнтна, выразна і добрасумленна, эфектыўна і якасна выконваць свае функцыянальныя абавязкі, імкненне пастаянна павышаць свой прафесіянальны ўзровень.

Руплівасць – імкненне да захавання парадку, адказны і асцярожны падыход да выкарыстання маёмасці Беларускай чыгункі, уласнага рабочага часу і рабочага часу іншых работнікаў.

Адказнасць – уменне і здольнасць работнікаў прымаць на сябе неабходныя абавязацельствы і несці адказнасць за свае дзеянні.

Фундаментальнасць – здольнасць работнікаў быць ва ўсіх адносінах сур'езнымі і надзейнымі ў адносінах да сваёй работы, калегам, партнёрам, грамадству.

Натуральнасць – уменне адаптавацца ў сацыяльным і вытворчым асяроддзі для дасягнення мэтаў і максімальных вынікаў калектыўнай працы.

Самастойнасць – уменне самастойна прымаць рашэнні ў прафесіянальнай дзейнасці і пры выкананні працоўных задач, здольнасць абгрунтоўваць і адстойваць ідэі, накіраваныя на ўдасканаленне метадаў і тэхналогій вытворчага працэсу, павышэнне якасці аказваемых паслуг.

Захаванне інфармацыі (канфідэнцыяльнасць) – невыдаванне работнікамі звестак, атрыманых у працэсе ажыццяўлення прафесійнай дзейнасці, акрамя выпадкаў, прадугледжаных заканадаўствам. Любая інфармацыя, акрамя агульнадаступнай, якая вядома работніку па роду работы, з'яўляецца канфідэнцыяльнай і не падлягае разгалашэнню, у тым ліку і іншым работнікам, якім яна не патрабуецца для выканання імі сваіх працоўных абавязкаў.

Ініцыятыўнасць – здольнасць да актыўнай дзейнасці, уменне самастойна ставіць мэты і арганізоўваць работу для іх дасягнення.

Адукаванасць – наяўнасць у работнікаў неабходных прафесійных кампетэнцый, ведаў, уменняў і навыкаў, здольнасць да навучання і прафесійнага самаўдасканалення.

Надзейнасць – здольнасць якасна выконваць вытворчыя задачы і працоўныя функцыі ў адпаведнасці з усталяванымі нормамі і правіламі, асабістая і прафесійная сумленнасць, адкрытасць, бесстароннасць ў асабістых і дзелавых адносінах работнікаў.

Аўтарытэтнасць – жаданне сваімі паводзінамі, працай, чалавечымі і прафесійнымі якасцямі заваяваць павагу калектыву, быць годным настаўнікам для маладога пакалення чыгуначнікаў.

Лаяльнасць – разуменне і прыняцце мэтаў і задач, якія стаяць перад чыгуначным транспартам, добраахвотнае выкананне ўстаноўленых правілаў паводзін, станоўчыя адносіны работнікаў да Беларускай чыгункі, яе гісторыі і традыцый.

Стараннасць – дакладнае прытрымліванне ўстаноўленых на Беларускай чыгунцы нормаў, правілаў, інструкцый, загадаў і распараджэнням кіраўнікоў.

Клапатлівасць – дакладнае жаданне аказаць дапамогу ў працы і вырашэнні жыццёвых пытанняў сваім калегам, вучням, а таксама старэйшаму пакаленню чыгуначнікаў, шанаванне і павага ветэранаў працы, пажылых людзей.

Маральнасць – маральныя, сумленныя адносіны да ўсіх жыццёвых аспектаў, у рабоце, узаемаадносінах з людзьмі, якія акружаюць, імкненне сваімі асабістымі паводзінамі падаваць прыклад добразычлівасці, паважлівасці, сумленнасці і справядлівасці.

 

4. АГУЛЬНЫЯ ПРЫНЦЫПЫ ПАВОДЗІН УСІХ РАБОТНІКАЎ

11. Адносіны паміж работнікамі і Беларускай чыгункай будуюцца на аснове даверу і ўзаемаразумення. Праява павагі работнікамі да Беларускай чыгункі як наймальніка спрыяе павышэнню эфектыўнасці вытворчай дзейнасці, умацаванню згуртаванасці калектыву, паляпшэнню іміджу і павышэнню прэстыжу работы на Беларускай чыгунцы.

12. Узаемадзеянне паміж работнікамі і Беларускай чыгункай выбудоўваецца на аснове павагі асобы і нацэленасці на агульны вынік. Беларуская чыгунка заахвочвае канструктыўныя ініцыятывы работнікаў і забяспечвае магчымасці іх рэалізацыі.

13. Работнікі не дапускаюць дзеянняў або выказванняў, у тым ліку падчас камунікацый у сетцы Інтэрнэт, якія ганьбяць імідж або дзелавую рэпутацыю Беларускай чыгункі альбо зневажаць іншых работнікаў Беларускай чыгункі. Работнікі не маюць права выступаць ад імя Беларускай чыгункі, а таксама размяшчаць інфармацыю і каментарыі, у тым ліку ў сетцы Інтэрнэт, адносна яе дзейнасці, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных іх працоўнымі абавязкамі.

Недапушчальна любое распаўсюджванне работнікамі інфармацыі, якая дыскрэдытуе вобраз работніка чыгуначнага транспарту, якая прымяншае альбо наносіць шкоду аўтарытэту і дзелавой рэпутацыі транспартнай галіны Рэспублікі Беларусь.

14. Рэлігійныя і палітычныя погляды, грамадская дзейнасць з'яўляюцца асабістай справай кожнага работніка і не павінны перашкаджаць выкананню ім сваіх абавязкаў і адлюстроўвацца на яго прафесійнай дзейнасці.

Работнікі не маюць права ажыццяўляць палітычную, рэлігійную або грамадскую дзейнасць у рабочы час і на аб'ектах Беларускай чыгункі альбо з выкарыстаннем яе маёмасці, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных іх працоўнымі абавязкамі або дагаворам, заключаным з Беларускай чыгункай.

15. Грамадская дзейнасць работнікаў грунтуецца на:

законапаслухмянасці – выкананні заканадаўства, у тым ліку Закона Рэспублікі Беларусь «Аб масавых мерапрыемствах у Рэспубліцы Беларусь», а менавіта: няўдзеле работнікаў у несанкцыянаваных масавых мерапрыемствах, недапушчэнні парушэння ўстаноўленага парадку правядзення сходаў, мітынгаў, вулічных шэсцяў, дэманстрацый, пікетавання, іншых масавых мерапрыемстваў, а роўна публічных заклікаў да арганізацыі або правядзення такіх з парушэннем устаноўленага парадку іх арганізацыі або правядзення;

супрацьдзеянні экстрэмізму – непрыманні, ганьбаванні і поўным адмаўленні любога віду дзейнасці, накіраванага на дыскрэдытацыю Рэспублікі Беларусь, органаў дзяржаўнай улады і кіравання (уключаючы асабісты ўдзел, пасярэдніцтва альбо супрацоўніцтва шляхам аказання паслуг, рэгістрацыю ў экстрэмісцкіх фарміраваннях і падпіску на інфармацыйныя рэсурсы, прызнаныя экстрэмісцкімі, тыражаванне і распаўсюджванне размешчанага ў іх кантэнту);

недапушчэнні рэабілітацыі нацызму – актыўным процідзейнічанні рэабілітацыі нацызму, гераізацыі нацысцкіх злачынцаў і іх саўдзельніках, недапушчэнне такіх дзеянняў і іх папулярызацыі ў калектыве Беларускай чыгункі і грамадстве ў цэлым, захаванне памяці і гісторыі Беларускай чыгункі ў перыяд Вялікай Айчыннай вайны, яе традыцый і пераемнасцяў.

16. Адказнасць работнікаў перад Беларускай чыгункай заключаецца ў:

захаванні патрабаванняў заканадаўства, у тым ліку працоўнага заканадаўства і заканадаўства аб супрацьдзеянні карупцыі, Палажэння аб дысцыпліне работнікаў арганізацый чыгуначнага транспарту агульнага карыстання, лакальных прававых актаў Беларускай чыгункі, у тым ліку Кодэкса і правілаў унутранага працоўнага распарадку;

добрасумленным выкананні сваіх абавязкаў, удасканаленне прафесійных ведаў і ўменняў, праява адказнасці і ініцыятывы;

выкананні даручэнняў, загадаў і ўказанняў кіраўніцтва Беларускай чыгункі, даручэнняў непасрэднага і вышэйстаячага кіраўніка;

імкненні да ўмацавання станоўчага іміджу Беларускай чыгункі, у тым ліку ў адмове ад удзелу ў дзеяннях або мерапрыемствах, якія могуць нанесці матэрыяльную або репутацыйную шкоду Беларускай чыгунцы;

карэктных паводзінах як з кліентамі, так і з калегамі па рабоце, недапушчэнне адхіленняў ад нормаў дзелавых і міжасобасных зносін;

устрыманні ад паводзінаў, якія маглі б выклікаць сумненне ў добрасумленным выкананні работнікам сваіх абавязкаў;

недапушчэнні здзяйснення супрацьпраўных і амаральных дзеянняў з выкарыстаннем службовага становішча, а таксама невыкарыстанні свайго службовага становішча для здабывання асабістай выгады або задавальнення чыіх-небудзь неправамерных інтарэсаў.

17. Кожны работнік абавязаны:

работаць добрасумленна, з поўнай аддачай, бесперапынна павышаць свой адукацыйны ўзровень, прафесіяналізм і кампетэнтнасць;

кіравацца палажэннямі Кодэкса і правіламі паводзін, якія маюць дачыненне да яго работы;

своечасова апавяшчаць аб усіх выпадках звароту да яго якіх-небудзь асоб у мэтах скланення да здзяйснення дзеянняў, якія вядуць да парушэння Кодэкса;

пры ўзнікненні пытанняў па правілах паводзін звяртацца за тлумачэннямі да свайго непасрэднага кіраўніка;

выконваць правілы паводзін, а таксама абмежаванні, названыя ў Кодэксе.

18. На Беларускай чыгунцы вітаюцца працоўныя дынастыі, але іх прадстаўнікам не прадастаўляюцца дадатковыя правы або магчымасці ў сферы працоўных адносін.

 

5. АГУЛЬНЫЯ ПРЫНЦЫПЫ ПАВОДЗІН КІРАЎНІКОЎ

19. Кіраўнікі ўсіх узроўняў павінны быць для падначаленых работнікаў узорам прафесіяналізму, бездакорнай рэпутацыі, спрыяць фарміраванню ў калектывах спрыяльнага для эфектыўнай работы маральна-псіхалагічнага клімату, прымаць меры да таго, каб падначаленыя ім работнікі не дапускалі карупцыйных паводзін, сваімі асабістымі паводзінамі падаваць прыклад сумленнасці, бесстароннасці і справядлівасці.

Кіраўнікі нясуць адказнасць у адпаведнасці з заканадаўствам Рэспублікі Беларусь за дзеянні або бяздзейнасць падначаленых ім работнікаў, якія парушаюць прынцыпы прафесійнай этыкі і правілаў паводзін, калі яны не прынялі меры па недапушчэнні такіх дзеянняў або бяздзейнасці.

20. Кіраўнікі павінны:

праяўляць лідэрскія якасці, з'яўляцца ўзорам захавання прафесійнай этыкі і агульнапрынятых нормаў і правілаў;

паважліва адносіцца да работнікаў, выконваць іх правы, не дапускаць у сваёй кіраўніцкай практыцы выкарыстання метадаў, якія наносяць шкоду асабістай годнасці работнікаў, прыняцця неабгрунтаваных або незаконных рашэнняў;

у сваёй прафесійнай дзейнасці прытрымлівацца высокіх стандартаў дзелавых зносін і падтрымліваць станоўчы імідж Беларускай чыгункі пры ўзаемадзеянні з кліентамі;

не дапускаць удзел Беларускай чыгункі ў здзелках, удзел у якіх можа нанесці нават у аддаленай перспектыве матэрыяльны або рэпутацыйны ўрон;

выконваць патрабаванні заканадаўства (у тым ліку, у галіне процідзеяння карупцыі), а таксама лакальных прававых актаў Беларускай чыгункі;

падтрымліваць сярод работнікаў культуру непрымання карупцыі і арганізоўваць навучанне работнікаў асновам процідзеяння карупцыі;

прадухіляць і ўрэгуляваць канфлікты інтарэсаў;

не дамагацца і не атрымліваць, прама ці ўскосна, любыя падарункі і іншую выгаду, якія могуць паўплываць на выкананне імі сваіх абавязкаў або прыняцце рашэнняў;

не карыстацца грашовымі сродкамі, уласнасцю, паслугамі або інфармацыяй, атрыманай імі пры выкананні або ў выніку выканання імі сваіх службовых абавязкаў, для ажыццяўлення дзейнасці, не звязанай з выкананнем імі сваіх службовых абавязкаў;

узаемадзейнічаць ва ўстаноўленым заканадаўствам парадку з праваахоўнымі органамі, у тым ліку ў сферы процідзеяння карупцыйнай дзейнасці.

21. Забараняюцца любыя формы дыскрымінацыі работнікаў кіраўнікамі. Падбор і прызначэнне работнікаў павінны ажыццяўляцца на падставе прынятай на Беларускай чыгунцы сістэмы патрабаванняў да персаналу з улікам прафесійных (прадукцыйнасць працы, кваліфікацыя, стаж працы па спецыяльнасці і т. д. ) і асабістых якасцяў, узроўню развіцця прафесійных кампетэнцый. Пры гэтым павінны забяспечвацца аб'ектыўныя і справядлівыя адносіны да работніка.

22. Пры ўзаемадзеянні з падначаленымі кіраўнікі абавязаныя:

праяўляць аб'ектыўнасць, добразычлівасць, уважлівасць і бесстароннасць, падтрымліваць у калектыве ўстойлівы спрыяльны сацыяльна-псіхалагічны клімат, які спрыяе выбудоўванню адкрытага дыялогу і справядлівай ацэнцы працы падначаленых;

забяспечваць бяспеку і неабходны камфорт на працоўных месцах і ў памяшканнях, у якіх працуюць работнікі;

падтрымліваць у сваіх падначаленых і іншых работнікаў пачуццё адказнасці, імкненне да прафесійнага ўдасканальвання і наватарства;

забяспечваць адкрыты доступ да інфармацыі, неабходнай работнікам для выканання сваіх абавязкаў, своечасова рэагаваць на абгрунтаваныя крытычныя заўвагі работнікаў;

забяспечваць падбор і прафесійнае развіццё персаналу;

ствараць умовы для навучання, самаадукацыі работнікаў і павышэння імі прафесійнай кваліфікацыі, садзейнічаць фарміраванню кадравага рэзерву.

 

6. АГУЛЬНЫЯ ПАТРАБАВАННІ ДА ПАВОДЗІН, ЗНЕШНЯГА ВЫГЛЯДУ І СТЫЛЮ АДЗЕННЯ

23. Кожны работнік удзельнічае ў стварэнні станоўчага іміджу Беларускай чыгункі і ўмацоўвае яе рэпутацыю сваімі бездакорнымі паводзінамі, знешнім выглядам і стылем зносін.

24. Работнікі павінны ўстрымлівацца ад дзеянняў, здольных прама ці ўскосна негатыўна адбіцца на іміджы Беларускай чыгункі.

25. Работнікі не дапускаюць:

публічных выказванняў, якія прадстаўляюць работу Беларускай чыгункі або работу на Беларускай чыгунцы ў няправільным, скажоным святле. Любыя выказванні ў дачыненні да Беларускай чыгункі ажыццяўляюцца работнікамі ў строга рэгламентаваным парадку і (або) пэўнымі гэтым парадкам асобамі;

ужывання наркотыкаў;

ужывання алкаголю на рабочым месцы, на тэрыторыі арганізацый Беларускай чыгункі або ў месцы правядзення работ;

курэнне па-за спецыяльна адведзеных на тэрыторыі арганізацый Беларускай чыгункі месцаў;

26. Знешні выгляд работніка пры выкананні ім працоўных абавязкаў у залежнасці ад умоў работы павінен адпавядаць агульнапрынятым патрабаванням, якія ўключаюць у сябе афіцыйнасць, стрыманасць, традыцыйнасць, акуратнасць.

На Беларускай чыгунцы выкарыстоўваюцца наступныя віды адзення:

спецыяльнае (ахоўная) – від адзення, прызначаны для прадухілення і мінімізацыі ўздзеянняў на работнікаў шкодных або небяспечных вытворчых фактараў;

форменнае – від адзення, усталяваны заканадаўствам, які падкрэслівае прыналежнасць работніка да пэўнай галіны;

фірмовае – від адзення, які ўсталёўваецца Беларускай чыгункай для асобных прафесій (пасад) работнікаў, якія ажыццяўляюць абслугоўванне пасажыраў, грузаадправіцеляў, грузаатрымальнікаў, іншых спажыўцоў паслуг чыгуначнага транспарту, і пацвярджае прыналежнасць работнікаў да канкрэтнай арганізацыі.

Нашэнне форменнага, фірмовага або спецыяльнага адзення ажыццяўляецца ў адпаведнасці з усталяванымі правіламі. Змешванне розных відаў адзення не дапускаецца.

27. Работнікі, на якіх не распаўсюджваюцца правілы, якія рэгламентуюць нашэнне форменнага, фірмовага або спецыяльнага адзення, павінны выконваць дзелавы стыль адзення.

Дзелавы стыль для мужчын мяркуе касцюм класічнага крою ўмераных, нязыркіх тонаў: пінжак і штаны, кашулю з доўгім рукавом, пераважна светлых тонаў, гальштук. У летні час пры адсутнасці пінжака і гальштука дапускаецца сарочка з кароткім рукавом. Рэкамендуецца класічны абутак.

Дзелавы стыль для жанчын мяркуе строгі касцюм: жакет і спадніца, жакет і штаны, жакет і плацце класічнага крою, плацце. Дапускаюцца таксама спалучэння: блузка і спадніца, блузка і штаны. У летні час не дапускаецца з'яўленне на работу ў вопратцы з аголенымі плячыма і глыбокім дэкальтэ. Рэкамендуецца класічны абутак. Асноўныя рэкамендацыі да аздаблення, макіяжу і аксэсуарам прадугледжваюць умеранасць і элегантнасць.

Не дапускаецца выкарыстанне ў гардэробе работніка якой-небудзь сімволікі, за выключэннем дзяржаўнай сімволікі Рэспублікі Беларусь, сімволікі Беларускай чыгункі, дзяржаўных органаў і арганізацый, устаноў адукацыі, рэспубліканскіх грамадскіх аб'яднанняў.

 

7. АДНОСІНЫ З КЛІЕНТАМІ І ІНШЫМІ ЮРЫДЫЧНЫМІ І ФІЗІЧНЫМІ АСОБАМІ

28. Беларуская чыгунка паважае законныя інтарэсы ўсіх зацікаўленых юрыдычных і фізічных асоб і, кіруючыся сваімі каштоўнасцямі, прыкладае максімальныя намаганні для ўстанаўлення эфектыўнага супрацоўніцтва, заснаванага на сумленнасці, адкрытасці, узаемным даверы і павазе.

29. Узаемадзеянне Беларускай чыгункі з кліентамі і іншымі юрыдычнымі і фізічнымі асобамі будуецца на аснове законнасці, адкрытасці, даверу, узаемнай падтрымкі і павагі адзін да аднаго.

30. Беларуская чыгунка будуе доўгатэрміновае ўзаемавыгаднае супрацоўніцтва са сваімі кліентамі і лічыць сваёй прыярытэтнай задачай забеспячэнне якаснага абслугоўвання, перш за ўсё бяспекі і камфорту перавозак.

31. Беларуская чыгунка своечасова і ўважліва разглядае канфлікты і цяжкасці, якія ўзнікаюць, у рамках заканадаўства вырашае прэтэнзіі і скаргі кліентаў, пастаянна паляпшаючы якасць паслуг.

32. Беларуская чыгунка імкнецца заўсёды дакладна выконваць узятыя на сябе абавязацельствы, а ў выпадку, калі па прычынах, якія залежаць або не залежаць ад Беларускай чыгункі, абавязацельствы не выкананы або выкананы часткова, – кампенсаваць прычыненую шкоду.

 

8. УЗАЕМАДЗЕЯННЕ СА СРОДКАМІ МАСАВАЙ ІНФАРМАЦЫІ

33. Узаемадзеянне Беларускай чыгункі са сродкамі масавай інфармацыі – далей – СМІ) – гэта адлюстраванне яе дзейнасці ў друку, на радыё і тэлебачанні, іншых інфармацыйных рэсурсах з мэтай інфармавання грамадскасці аб рабоце чыгуначнага транспарту, павышэння прававой культуры і пісьменнасці грамадзян, фарміравання пазітыўнай грамадскай думкі аб дзейнасці Беларускай чыгункі.

34. Асноўнымі прынцыпамі ўзаемадзеяння са СМІ з'яўляюцца:

адкрытасць і даступнасць інфармацыі аб дзейнасці Беларускай чыгункі, за выключэннем выпадкаў, прадугледжаных заканадаўствам і лакальнымі прававымі актамі Беларускай чыгункі;

своечасовасць і актуальнасць прадстаўлення інфармацыі аб дзейнасці Беларускай чыгункі.

35. Афіцыйная інфармацыя аб дзейнасці Беларускай чыгункі даводзіцца да СМІ ўпаўнаважанымі супрацоўнікамі Беларускай чыгункі ў адпаведнасці з іх кампетэнцыяй.

Інфармацыя размяшчаецца ўстаноўленым парадкам на афіцыйным інтэрнэт-сайце www.rw.by, на афіцыйных старонках Беларускай чыгункі ў сацыяльных сетках, у галіновай газеце «Железнодорожник Белоруссии» і яе інтэрнэт-версіі www.xpress.by.

36. Правядзенне ўсіх відаў прафесійных тэле-, відэа-, кіна - і фотаздымак на аб'ектах Беларускай чыгункі, уключаючы рухомы састаў, без дазволу кіраўніцтва Беларускай чыгункі (кіраўніка арганізацыі Беларускай чыгункі або яго намесніка па курыруемых пытаннях) забаронена.

 

9. АХОВА ПРАЦЫ

37. Жыццё і здароўе работнікаў, а таксама ахова іх працы маюць для Беларускай чыгункі прыярытэтнае значэнне. Забеспячэнне здаровых і бяспечных умоў працы – непасрэдны абавязак кіраўнікоў усіх узроўняў.

38. Работнікі нясуць адказнасць за выкананне нормаў аховы працы і бяспечнага вядзення работ і абавязаны:

ведаць пра рызыкі, якія суправаджаюць іх дзейнасць і якія ўплываюць на бяспеку іх жыцця і здароўя, а таксама жыцця і здароўя навакольных;

усведамляць асабістую адказнасць за сваё жыццё і здароўе, а таксама за жыццё і здароўе навакольных;

выконваць устаноўленыя заканадаўствам патрабаванні па ахове працы і бяспечным вядзенні работ, карыстацца сродкамі індывідуальнай абароны;

прымушаць да бяспечных паводзінах сваіх калегаў.

 

10. ПРОЦІДЗЕЯННЕ КАРУПЦЫІ

39. Карупцыя ўяўляе сабой наўмыснае выкарыстанне службовай асобай свайго службовага становішча і звязаных з ім магчымасцяў у мэтах супрацьпраўнага атрымання маёмасці або іншай выгады ў выглядзе работы, паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб, а роўна подкуп службовай асобы шляхам прадастаўлення яму маёмасці або іншай выгады ў выглядзе работы, паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для яго ці для трэціх асоб з тым, каб гэта службовая асоба здзейсніла дзеянні або ўстрымалася ад іх здзяйснення пры выкананні сваіх службовых (працоўных) абавязкаў, а таксама здзяйсненне названых дзеянняў ад імя або ў інтарэсах юрыдычнай асобы, у тым ліку замежнага.

40. Беларуская чыгунка не прымае карупцыю ва ўсіх яе формах і праявах пры ажыццяўленні любых відаў дзейнасці.

41. Работнікі павінны выконваць патрабаванні заканадаўства ў сферы барацьбы з карупцыяй. Работнікі не маюць права непасрэдна або праз трэціх асоб удзельнічаць у карупцыйнай дзейнасці, у тым ліку недапушчальна:

прапаноўваць, абяцаць або даваць хабару;

злоўжываць паўнамоцтвамі;

парушаць усталяваны парадак правядзення конкурсаў, аўкцыёнаў, працэдур закупак;

ствараць перашкоды фізічным або юрыдычным асобам у рэалізацыі іх праў і законных інтарэсаў;

здзяйсняць іншыя правапарушэнні, якія ствараюць умовы для карупцыі.

42. Работнікі павінны паведамляць вядомую ім інфармацыю аб магчымых карупцыйных правапарушэннях свайму непасрэднаму кіраўніку. У выпадку, калі непасрэдны кіраўнік не прадпрымае адпаведных мер, работнік абавязаны паведамляць вядомую яму інфармацыю вышэйстаячаму кіраўніку па-за залежнасці ад свайго службовага становішча.

 

11. ПРАДУХІЛЕННЕ КАНФЛІКТУ ІНТАРЭСАЎ

43. Канфлікт інтарэсаў – сітуацыя, пры якой асабістыя інтарэсы работніка, яго мужа (жонкі), блізкіх сваякоў або сваякоў уплываюць ці могуць паўплываць на належнае выкананне работнікам сваіх працоўных абавязкаў пры прыняцці ім рашэння або ўдзеле ў прыняцці рашэння або здзяйсненні іншых дзеянняў па рабоце, пры якой ўзнікае ці можа паўстаць супярэчнасць паміж асабістай зацікаўленасцю работніка і інтарэсамі Беларускай чыгункі, здольная нанесці шкоду Беларускай чыгунцы.

44. Наяўнасць канфлікту інтарэсаў уяўляе сабой пагрозу для рэпутацыі Беларускай чыгункі.

45. Беларуская чыгунка імкнецца выключыць любую магчымасць узнікнення канфлікту інтарэсаў у работнікаў.

46. Работнікі абавязаны кіравацца выключна інтарэсамі Беларускай чыгункі і пазбягаць дзеянняў, якія перашкаджаюць эфектыўнай рабоце, пры гэтым іх асабістыя, сямейныя і іншыя абставіны, а таксама фінансавыя інтарэсы не павінны ўплываць на прыняцце рашэнняў.

47. Работнікі павінны пазбягаць фінансавых і іншых дзелавых сувязяў, а таксама ўдзелу ў сумеснай рабоце з арганізацыямі, дзейнасць якіх можа стаць прычынай узнікнення канфлікту інтарэсаў і перашкаджаць эфектыўнай рабоце беларускай чыгункі .

48. Аб узнікненні канфлікту інтарэсаў, пагрозы фінансавым ці іншым інтарэсам Беларускай чыгункі работнікі неадкладна ставяць у вядомасць непасрэднага кіраўніка.

49. Работнікі павінны інфармаваць сваіх мужа (жонкі), блізкіх сваякоў і сваякоў аб недапушчальнасці ўзнікнення канфлікту інтарэсаў з прычыны сямейных абставін.

50. Кіраўнікі павінны прымаць меры па ўрэгуляванні канфлікту інтарэсаў Беларускай чыгункі і работнікаў у рамках сваіх паўнамоцтваў.

51. У сітуацыі канфлікту інтарэсаў работніка і Беларускай чыгункі, пры немагчымасці ліквідацыі названага канфлікту інтарэсаў, прыярытэт маюць інтарэсы Беларускай чыгункі.

 

12. АТРЫМАННЕ, ДАРЭННЕ ПАДАРУНКАЎ, МАЁМАСЦІ ІНШАЙ ВЫГАДЫ

52. Атрыманне або дарэнне падарункаў і іншай маёмасці, а таксама арганізацыя або ўдзел у прадстаўніцкіх мерапрыемствах дапускаецца, калі гэта адпавядае прынятай практыцы і не парушае заканадаўства, прынцыпы прафесіянальнай этыкі і патрабаванні лакальных прававых актаў Беларускай чыгункі.

53. Падарункі членам сям'і, сваякам ці іншым блізкім асобам работніка, атрыманыя імі ў сувязі з выкананнем работнікам працоўных абавязкаў, для мэт Кодэкса лічацца падарункамі работніку.

54. Атрыманне падарунка, удзел у прадстаўніцкім мерапрыемстве не павінны мець на ўвазе ўзнікненне якіх-небудзь абавязацельстваў перад дарыльшчыкам або арганізатарам мерапрыемства і разглядацца як подкуп ў інтарэсах дарыльшчыка або арганізатара мерапрыемства.

55. Недапушчальна атрыманне падарункаў, узнагароды і іншых выгод для сябе асабіста і іншых асоб у абмен на аказанне Беларускай чыгункай якіх-небудзь паслуг, ажыццяўленне альбо неажыццяўленне пэўных дзеянняў, перадачу службовай інфармацыі канфідэнцыйнага характару.

56. Не дапускаецца дарэнне або атрыманне любых падарункаў у форме грашовых выплат або ў іншай форме, якая можа разглядацца як эквівалент грашовай выплаты.

57. У выпадку, калі падарунак з'яўляецца аб'ектам падаткаабкладання, работнікі, якія атрымалі такі падарунак, абавязаны своечасова выплаціць падаходны падатак у адпаведнасці з заканадаўствам.

58. Прадстаўляючы інтарэсы Беларускай чыгункі, работнікі павінны:

пазбягаць сітуацый, калі атрыманне альбо перадача падарункаў або аказанне паслуг можа ўступаць у канфлікт ці ствараць уражанне канфлікту асабістых інтарэсаў работніка з інтарэсамі Беларускай чыгункі;

выконваць патрабаванні заканадаўства і лакальных прававых актаў Беларускай чыгункі, якія вызначаюць падставы і парадак дарэння падарункаў або ажыццяўлення іншых відаў узнагароджання;

своечасова паведамляць свайму непасрэднаму кіраўніку аб ўзнікненні сітуацыі двухсэнсоўнасці паміж дарыльшчыкам і атрымальнікам падарунку або паслугі.

 

13. АБАРОНА МАЁМАСЦІ БЕЛАРУСКАЙ ЧЫГУНКІ

59. Маёмасць Беларускай чыгункі можа выкарыстоўвацца толькі ў мэтах забеспячэння статутнай дзейнасці і не можа быць выкарыстана ў мэтах, якія супярэчаць заканадаўству.

60. Работнікі абавязаны:

беражліва адносіцца да маёмасці Беларускай чыгункі, прымаць меры да прадухілення шкоды;

прымаць меры да неадкладнай ліквідацыі прычын і ўмоў, якія перашкаджаюць нармальнаму выкананню работы (аварыя, прастой і г. д.), і неадкладна паведамляць аб здарэнні наймальніку;

падтрымліваць сваё рабочае месца, абсталяванне і прыстасаванні ў спраўным стане, парадку і чысціні;

выконваць устаноўлены парадак захоўвання дакументаў, матэрыяльных і грашовых каштоўнасцяў

не выкарыстоўваць маёмасць Беларускай чыгункі, у тым ліку персанальныя кампутары, прынтэры, сканеры, капіравальна-размнажальную тэхніку, а таксама рэсурсы сеткі Інтэрнэт і лакальнай вылічальнай сеткі, службовую тэлефонную сувязь і іншыя сродкі камунікацый, прадастаўленыя наймальнікам, акрамя як для выканання працоўных абавязкаў, за выключэннем выпадкаў іх выкарыстання ў іншых мэтах са згоды або па даручэнні наймальніка.

 

14. АБАРОНА СЛУЖБОВАЙ ІНФАРМАЦЫІ КАНФІДЭНЦЫЙНАГА ХАРАКТАРУ

61. Да службовай інфармацыі канфідэнцыйнага характару адносіцца Інфармацыя, якая звязаная з дзейнасцю Беларускай чыгункі і складае дзяржаўную, службовую або камерцыйную тайну або трымаецца ў дакументах з абмежавальным грыфам «Для службовага карыстання» , а таксама любая іншая інфармацыя аб дзейнасці Беларускай чыгункі, за выключэннем агульнадаступнай, несанкцыянаванае разгалашэнне якой можа пацягнуць неспрыяльныя наступствы.

62. Да агульнадаступнай інфармацыі аб дзейнасці Беларускай чыгункі адносіцца Інфармацыя, якая змяшчаецца ў дзяржаўных СМІ, газеце «Железнодорожник Белоруссии» або на афіцыйных сайтах (старонках у сацыяльных сетках) Беларускай чыгункі.

63. Работнікі не маюць права перадаваць трэцім асобам і распаўсюджваць любым іншым спосабам службовую інфармацыю канфідэнцыйнага характару без згоды наймальніка або іншай падставы, прадугледжанай заканадаўствам, лакальнымі прававымі актамі Беларускай чыгункі, кантрактам, службовай (рабочай) інструкцыяй.

64. У выпадку наўмыснага або неасцярожнага выдавання работнікам службовай інфармацыі канфідэнцыйнага характару да яго прымяняюцца меры, прадугледжаныя працоўным, адміністрацыйным або крымінальным заканадаўствам.

 

15. АБАРОНА НАВАКОЛЬНАГА АСЯРОДДЗЯ

65. Дзейнасць Беларускай чыгункі накіравана таксама на максімальна беражлівае выкарыстанне энергіі, водных, зямельных і іншых прыродных рэсурсаў у працэсе дзейнасці, належнае абыходжанне з вытворчымі адходамі, асцярожнае і стрыманае выкарыстанне небяспечных матэрыялаў і тэхналогій.

66. Беларуская чыгунка імкнецца:

гарантаваць выкананне ўсіх нормаў, устаноўленых заканадаўствам і міжнароднымі прававымі актамі ў галіне аховы навакольнага асяроддзя;

пастаянна развіваць і паляпшаць свае прыродаахоўныя праграмы і сродкі кантролю забеспячэння бяспекі руху;

забяспечваць беражлівае выкарыстанне прыродных рэсурсаў;

прымаць разнастайныя меры па захаванні клімату, біяразнастайнасці і прадухіленні магчымага ўрону навакольнаму асяроддзю;

забяспечваць энергазберажэнне, паменшыць негатыўны ўплыў на прыроднае асяроддзе;

бесперапынна паглыбляць прафесійныя і экалагічныя веды работнікаў;

да распрацоўцы і прымяненні рэсурсазберагальных і безадходных тэхналогій;

да ўкаранення сучасных сістэм экалагічнага менеджменту і кантролю;

забяспечваць шырокую даступнасць экалагічнай інфармацыі аб дзейнасці Беларускай чыгункі.

 

16. ЗАКЛЮЧНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

67. Адказнасць за арганізацыю работы па выкананні палажэнняў Кодэкса ўскладаецца на кіраўнікоў арганізацый (адасобленых структурных падраздзяленняў (філіялаў) і іх намеснікаў, адказных за арганізацыю ідэалагічнай і кадравай работы, а таксама работы па забеспячэнні бяспекі.

68. Інфармацыя аб захаванні гэтага Кодэкса ўлічваецца пры ацэнцы работнікаў, прымяненні да іх мер падтрымкі і мер дысцыплінарнага ўздзеяння.

69. Па пытаннях тлумачэння палажэнняў Кодэкса, пытаннях яго прымянення (у тым ліку аб магчымым парушэнні нормаў Кодэкса), а таксама аб выпадках ўзнікнення канфлікту інтарэсаў работнікам варта звяртацца да свайго непасрэднага кіраўніка.

70. У выпадку, калі непасрэдным кіраўніком не прыняты меры, накіраваныя на прадухіленне або ліквідацыю магчымых парушэнняў або канфлікту інтарэсаў, работнік інфармуе пра гэта вышэйстаячага кіраўніка.

71. Беларуская чыгунка гарантуе, што прадастаўленне работнікам інфармацыі аб фактах парушэння Кодэкса не стане прадметам агалоскі і не выкліча негатыўных наступстваў у дачыненні работніка, які паведаміў такую інфармацыю.

72. Адказныя за арганізацыю работы па выкананні патрабаванняў і палажэнняў Кодэкса па ўласнай ініцыятыве або па ініцыятыве непасрэднага кіраўніка работніка, які дапусціў парушэнне Кодэкса, прымаюць рашэнне аб прымяненні адпаведных мер уздзеяння, у тым ліку пазбаўлення часткова або цалкам прэмій у адпаведнасці з палажэннямі аб прэміраванні, і (або) мер дысцыплінарнага спагнання ў адпаведнасці з Працоўным кодэксам Рэспублікі Беларусь.