Адсюль можна было паехаць у Парыж. Гісторыя чыгуначнага вакзала ў Стоўбцах
24 апреля 2018
«Каранцінныя цягнікі», вал кантрабанды і зборная Іспаніі па футболе — чым жыў чыгуначны вакзал у Стоўбцах, які на працягу двух стагоддзяў служыў «варотамі Захада».
У сярэдзіне ХІХ стагоддзя Стоўбцы былі тыповым ціхім мястэчкам у правінцыі Расійскай імперыі. Асноўны занятак жыхароў – сплаў віцінаў (невялічкіх лодак або чоўнаў) па Нёмане. Можна сказаць, што па ўзроўні жыцця Стоўбцы прайгравалі сваім бліжэйшым суседзям – Свержню, Рубяжэвічам і Дзераўному, дзе на той час працавалі буйныя прадпрыемствы. Але ў гісторыі шмат прыкладаў, калі лёс гарадоў, людзей і цэлых народаў вырашаўся ў кабінетах. Са Стоўбцамі адбылося менавіта так.
На пачатку 1870-х пачалося будаўніцтва Аляксандраўскай чыгункі (названа на пашану расійскага цара Аляксанда ІІ, які і вырашыў будаваць чыгунку па такім праекце). Нарэшце восенню 1871-га новы транспарт дайшоў і да Стоўбцаў. Вядома, што жыхары мястэчка да чыгункі ставіліся мінімум з недаверам, а некаторыя і ўвогуле называлі яе д’ябальскай.
Аднак «д’ябал» у выглядзе металiчных рэек ды паравоза прыдаў Стоўбцам вялікі штуршок у развіцці. Адчыніліся крамы, запрацавалі запалкавы і смолавы заводы. Імкліва расла і чыгуначная інфраструктура — напрамак стаўся вельмі напружаным. Спецыяльна пад патрэбы чыгункі быў пабудаваны вялікі драўляны вакзал 2-га класа, а праз Нёман узведзены мост. А яшчэ пазней з’явілася воданапорная вежа для запраўкі паравозаў вадой.
Так працягвалася болей за чатыры дзесяцігоддзі: да 1914 года станцыя і мястэчка жылі ў адносным спакоі. А потым Расійскую імперыю (пасля і Савецкую Расію) паглынуў вір войнаў і рэвалюцый.
Witamy w Stołpce!
На шчасце, горад абмінулі маштабныя разбурэнні. Захавалася і чыгуначная інфраструктура. Але ў выніку Рыжскай мірнай дамовы, якая падзяліла беларускі народ, мястэчка і прылеглыя раёны адышлі Другой Рэчы Паспалітай. Для горада і чыгункі наступіў новы гістарычны этап.
Атрымалася так, што менавіта Стоўбцы сталі першай чыгуначнай станцыяй Заходняй Еўропы. І гэты імідж неабходна было трымаць. Дапамог гэтаму жудасны выпадак.
У 1924 годзе савецкія дыверсанты зрабілі вылазку ў Стоўбцы і разрабавалі будынак вакзала, забіўшы некалькі польскіх паліцэйскіх і работнікаў чыгункі. Пасля гэтага, вядома, станцыя нармальна функцыянаваць не магла. Ды і магутнасцей старога будынка для мытнага і пагранічнага кантролю катастрафічна не хапала. У маі 1926 года было прынята рашэнне стварыць на месцы старога будынка вакзала новы і зрабіць з яго сапраўдныя «вароты Захада». Дарэчы, сярод гісторыкаў ходзяць чуткі, што рашэнне прымаў непасрэдна тагачасны прэзідэнт Польшчы Юзэф Пілсудскі.
Праект даручылі распрацоўваць польскім інжынерам Людвігу Грынцэвічу і Хенрыку Генаву. Аўтары зрабілі гэта з фенаменальнай хуткасцю: усяго за тыдзень. А будаўніцтва вакзала (фактычна — пагранічнага комплекса) ў стылі мадэрн заняло толькі 137 дзён. Для сучасных рэалій з усімі ўзгадненнямі і нормамі — фантастычныя лічбы. Дарэчы, выгляд будынка захаваўся да нашых дзён. Натуральна, калі не ўлічваць бягучы рамонт.
Вам квіток да Парыжа або Варшавы?
Статус першай памежнай станцыі зрабіў са Стоўбцаў сусветную славутасць. Фотаздымкі чыгуначнага вакзала публікаваліся ў замежных газетах і часопісах. Назва станцыі была на вуснах жыхароў Парыжа, Варшавы, Берліна і іншых гарадоў свету.
Чыгуначная станцыя Стоўбцы на вокладцы часопіса LIFE за 1938 год |
Вельмі вядомае фота тых часоў. Дакладна ўстаноўлена: сфатаграфаваны цягнік iшоў па маршруце Стоўбцы—Парыж |
Стоўбцы доўгі час з’яўляліся канцавой і прамежкавай станцыяй шматлікіх напрамкаў. Напрыклад, доўгі час існавалі рэйсы Масква — Стоўбцы — Варшава, Масква — Стоўбцы — Парыж. Ад станцыі хадзіў і межкантынентальны цягнік Стоўбцы — Маньчжурыя.
Чаму так сталася? Адказ на пытанне крыецца, можна сказаць, у рэйках. Справа ў тым, што чыгуначная каляя на савецкай тэрыторыі была шырэйшая, чым на польскай: 1524 мм супраць 1435 мм. Зразумела, адным цягніком па розных калеях не праедзеш. Рашэнне праблемы было знойдзена вельмі простае. Прывядзем прыклад: з Парыжа да Стоўбцаў ехаў цягнік па вузкай чыгунцы, у Стоўбцах пасажыры перасаджваліся на так званы каранцінны цягнік, які вёз іх да першай савецкай станцыі — Негарэлага, і ўжо там людзі спяшаліся ў вагоны цягніка, які ішоў па далейшым маршруце.
Сучасная зала чакання. А за польскім часам там знаходзіўся рэстаран для пасажыраў 1-га і 2-га класа. |
Сучасны від на станцыйнае кафэ. У 20–30-я гады мінулага стагоддзя на яго месцы быў абсталяваны блок для мытнага нагляду |
Дзякуючы такой сістэме іншы раз адбываліся камічныя выпадкі. Так, вядомая расійская пісьменніца Марына Цвятаева, вяртаючыся з Парыжа, запытала ў касе квіток да Масквы. Але на яе просьбу толькі развялі рукамі: ёсць толькі да Стоўбцаў!
Міністры, літаратары, спартсмены…
Дарэчы, шлях праз Стоўбцы з’яўляўся найбольш хуткім шляхам з Усходу на Захад і наадварот. Гэта паспрыяла таму, што горад і чыгуначную станцыю наведвала шмат вядомых людзей. Сярод іх шахматны гросмайстар Хасэ Рауль Капабланка, яго калега Міхаіл Батвіннік, прэм’ер-міністр Вялікабрытаніі, зборная Іспаніі па футболе…
Ездзіў праз Стоўбцы і Уладзімір Маякоўскі. З гэтай паездкай звязана цікавая гісторыя. Або легенда.
Маякоўскі накіроўваўся на замежную літаратурную канферэнцыю. У Еўропу было вырашана ехаць цягніком — якраз праз Стоўбцы. Апынуўшыся ў мястэчку, паэт вельмі ўразіўся пагранічным комплексам і пільным даглядам польскіх памежнікаў, якім с гонарам дэманстраваў свой чырвоны пашпарт. Адсюль і пайшла чутка, што знакаміты верш пра галоўны дакумент для савецкага грамадзяніна нарадзіўся менавіта ў Стоўбцах.
Паўднёвы бок станцыі. Сучаснасць. |
Паўночны бок станцыі. Сучаснасць |
Японкі ў чамаданах і скарб у пледзе
Сусветныя межы ствараліся дзеля таго, каб перадухіліць перамяшчэнне непажаданых тавараў і асоб. Але гэтыя абмежаванні падабаліся далёка не ўсім. Пачала расцi кантрабанда. Праведзеная ў 1921 годзе мяжа паміж Польшчай і Савецкай Расіяй узнесла на небывала высокі ўзровень кантрабанду. Аднак мела яна, з большага, бытавы характар: праз мяжу ішлі прадукты харчавання, адзенне, цыгарэты і паліва. Спрабавалі правезці забароненыя рэчы і па чыгунцы.
Вядома, што дыпламатычныя работнікі на працягу стагоддзяў карыстаюцца дыпламатычнай недатыкальнасцю. І нярэдка. Так, аднойчы напрыканцы 1920-х гадоў савецка-польскую мяжу перасякаў японскі дыпламат. А ў сваіх чамаданах ён вырашыў правезці… дзвюх жанчын! Польскім памежнікам хтосьці расказаў пра гэты намер, і тыя сталі думаць, як вывесці пасла на чыстую ваду. Рашэнне было прынята арыгінальнае: пры вонкавым даглядзе, нібыта выпадкова, чамаданы пачалі пратыкаць вялікім шылам. Японкі, не сцярпеўшы болю, выдалі сябе. А адзін грамадзяніні Германіі хацеў правезці каштоўныя камяні ва ўласным пледзе. Кантрабанду знайшлі хутка, але немец да апошняга адпіраўся і не хацеў, каб яго золата канфіскавалі. Аднак каштоўнасці ўсё ж давялося аддаць.
«Коммунизм сметет все границы!»
Такі дэвіз вісеў на арцы першай савецкай станцыі ў Негарэлым. У нейкай ступені ён аказаўся прароцкім. У «памежным» тэмпе жыццё Стоўбцаў і яго чыгуначнай станцыі працягвалася да 1939 года, пакуль 17 верасня на тэрыторыю Польшчы не ўвайшла Чырвоная Армія. Заходнія і ўсходнія беларускія землі нарэшце аб’ядналіся. А мяжа па іх перастала існаваць.
Аднак нейкая памежнасць паміж заходняй і ўсходняй часткамі Беларусі ўсё ж такі захавалася. На чыгуначнай станцыі ў Стоўбцах стала дзяжурыць падраздзяленне НКУС, прадстаўнікі якога вырашалі: прапускаць таго ці іншага грамадзяніна праз былую мяжу ці не. На думку гісторыкаў, гэта звязана з тым, што ў Заходняй Беларусі ўзровень жыцця быў значна вышэй, і каб жыхары з усходу БССР гэтага не бачылі, іх проста туды не пускалі.
Пасля нападу гітлераўскіх войск у 1941-м на чыгуначнай станцыі Стоўбцы прынялі свой апошні бой некалькі дзясяткаў чырвонаармейцаў. 2 ліпеня 1944 года Стоўбцы і станцыю вызвалілі. Неабходнасць у такім вялікім чыгуначным комплексе адпала. З той пары Стоўбцы і яго чыгуначная станцыя жывуць ціхім і мірным жыццём беларускай правінцыі. Праз горад і зараз ходзіць цягнік Масква — Парыж, але, зразумела, ужо не спыняецца.
Цікавыя факты
- Сярод працаўнікоў чыгункі, мытні і пагранічнай службы ў асноўным былі палякі. Такі «стратэгічны аб’ект» яны даверыць беларусам не маглі.
- Будынак вакзала ў Стоўбцах — унікальны. Другога такога вакзала ў Беларусі не існуе: яго ўзвялі па індывідуальнаму праекту. Ён застаўся ў тым выглядзе, у якім яго адразу пабудавалі.
- Патрэбы чыгункі ў электрычнасці забяспечвала ўласная электрастанцыя, пабудаваная ў сярэдзіне 1920-х гадоў. Яна знаходзілася прыкладна ў кіламетры ад станцыі.
- Не зусім правільна казаць, што менавіта Стоўбцы былі першым чыгуначным прыпынкам Польшчы. Першым было Коласава, але міжнародныя цягнікі там не спыняліся.
- Будынак станцыі — цалкам сіметрычны. Таму на старых фота не адразу можна разабраць, з якога боку зроблены здымак. Але зараз заблукаць не атрымаецца – кожны бок аздоблены адпаведнымі подпісамі.
- Лічыцца, што чыгуначную станцыю Стоўбцы апісваў славуты класік беларускай літаратуры Якуб Колас у сваёй трылогіі «На ростанях».
Аўтар выказвае вялікую падзяку ў падрыхтоўцы артыкула Канстанціну Нашчынцу, удзельніку «Фэста экскурсаводаў — 2018».
Аляксандр Навахрост
Фота аўтара, livejournal.com, amatary.by
23.04.2018 13:39
К списку новостей за 2018 год